východ slunce Paine Grande Torres del Paine

Torres del Paine - W okruh za 5 dní

Do Patagonie jsme jeli především proto, abychom mohli navštívit národní park Torres del Paine, nacházející se asi 150 km od městečka Puerto Natales. Zpáteční otevřená jízdenka nás vyšla na 12.000 CLP (cca 450 CZK) na osobu a přepravovali jsme se společností JBA.

V parku jsme putovali celkem 5 dní, které byly poměrně náročné. Jako správní trampové jsme samozřejmě spali venku ve stanu a veškeré vybavení jsme měli s sebou. Dá se ale i vypůjčit, včetně stanu v tzv. Refugios. Pokud na spaní venku nejste, existuje zde ještě varianta spaní uvnitř, která je ale významně dražší a je nutné si vše objednat dlouho dopředu.

Den 1: Administración – Paine Grande

most v Torres del PaineJako jedni z mála lidí jsme se rozhodli nevzít si catamaran (loď) z Lago Pehoe, ale jít až z nejvzdálenějšího stanoviště Administración. Odměnou za to byl překrásný výhled na okolní hory. Co se nám ale trochu vymstilo, bylo počasí. Svítilo sice sluníčko, ale foukal neuvěřitelný vítr, takže nám 5ti hodinová cesta trvala asi 7 hodin. Bylo skutečně náročné jít proti tak silnému větru. Moc jsme záviděli těm pár nadšencům, kteří šli opačným směrem s větrem v zádech. Kdo si chce cestu zkrátit, musí vystoupit ve stanici Pudeto a jet přes Lago Pehoé katamaránem.

Brzo jsme zjistili, že tento kemp je nejvíce exponován větru v rámci W okruhu. Kemp je velmi dobře vybaven, jsou zde sprchy i toalety a místnost na vaření, kde je stále plno, a proto je nutné si své místo vydobýt. Cena za noc s vlastním vybavením pro 2 osoby byla 10.400 CLP (cca 391 CZK).

Den 2: Paine Grande – Ledovec Grey – Paine Grande

Druhý den ráno jsme měli ze stanu naprosto famózní výhled na okolní hory a východ slunce. Po snídani jsme se jezero Torres del Painevydali k ledovci Grey jen s malými batůžky, což bylo velmi příjemné. Sluníčko svítilo celý den, a tak se nám i skvěle fotilo. Cesta byla rozmanitá a s každým kilometrem se nám otevíraly další a další scenérie. Po shlédnutí ledovce Grey v dálce jsme se však rozhodli nedojít až do stanoviště Refugio Grey, neboť se nám ten ledovec zdál takový malý oproti ledovci Perito Moreno, který byl vskutku grandiózní.

Den 3: Paine Grande – Italiano – Los Cuernos

Cílem této výpravy byl free camping Italiano. Ale! Od rána nám slušně pršelo, a když jsme došli do Campamento Italiano a podívali se nahou do Valle de Francés, které vede až k vyhlídce Británico, zjistili jsme, že tam sněží. A tak krajina Torres del Painejsme se na to prostě vykašlali a pokračovali dál v cestě až do Refugia Los Cuernos, kde jsme tu noc také stanovali. Jedná se o soukromou část parku. Jak je možné, že může část národního parku vlastnit někdo soukromě nám hlava taky dodnes nebere, ale v Chile to prostě možné je. Tento trek byl skutečně hodně rozmanitý. Šli jsme lesem, pustou krajinou, ale i podél jezera Lago Nordernskjöld. Vítr v ten den dosahoval na některých místech neuvěřitelných rychlostí.

Campamento Los Cuernos je oproti Paine Grande situován v lesích, takže nehrozí, že by mohl odlétnout stan. Navíc se dá lépe ukotvit o okolní stromy. Společenská místnost na vaření je tu velmi malá, ale dají se tu skvěle sušit věci, pokud je potřeba. My jsme naštěstí nic mokré neměli, tak jsme to řešit nemuseli, ale viděli jsme tu lidi sušit snad všechno od bot po karimatky, spacáky, ručníky a oblečení. Za noc v tomto kempu jsme zaplatili 15.000 CLP (cca 560 CZK).

Den 4: Los Cuernos – Chileno

Tento den byl pro nás nejnáročnější a byl to zároveň i nejdelší trek ze všech. Výhodou však bylo krásné a bezvětrné počasí. Původně jsme měli v plánu dojít až do free campu Campamento Torres, ale síly už nám bohužel nestačily. řeka v Torres del PainePokud byste do Campamento Torres chtěli jít, nezapomeňte si udělat rezervaci, je to sice zdarma, ale mají omezené kapacity a všichni by zde rádi spali kvůli krátké vzdálenosti k pohoří Torres del Paine. Rezervaci lze provést při vstupu do parku na stanovišti Laguna Amarga a v rámci parku poté ještě v Campamento Italiano. Bez rezervace vás pošlou zpět do Chilena.

Tento den jsme měli to štěstí spatřit asi nejvíce krásných míst z celého treku. Viděli jsme obrovské ledovcové jezero, balvany rozměru náklaďáku, vodopády, horské řeky, skalní masivy ale také faunu a floru.

Chileno je taktéž soukromý kemp, oproti Los Cuernos tu byl daleko větší nepořádek, ale člověk nenadělá nic. Za noc jsme tu zaplatili 15.000 CLP (cca 560 CZK). Doporučujeme ukotvit stan někde v lese. Nám tu nefoukalo, ale když začne, tak je to prý pořádnej fičák.

Torres del PaineDen 5: Chileno – Torres del Paine – Hotel Las Torres

Poslední den naší výpravy začal velmi hezky. Svítilo sluníčko, takže hotová idylka na to vidět Torres del Paine. Jenže to bychom nesměli být v Patagonii, kde se počasí mění doslova z hodiny na hodinu. Cestou k nejtěžšímu treku okruhu W jsme v dáli viděli bouři. A ano, byla přesně v místě, kam jsme mířili. Když jsme došli do Campamento Torres, svitla naděje. Místní hlídač nám řekl, že by se ještě mohlo vyčasit kolem poledne, a pokud se tak nestane, už to bude stát za starou bačkoru celý den. Štěstí se na nás nakonec usmálo a my mohli vyrazit nahoru.

Cesta byla těžká. Šli jsme korytem řeky přes obrovské balvany, značeních bylo málo a síly ubývaly rychle. Po necelé národní park Torres del Painehodině jsme se nakonec vyškrábali až nahoru, kde jsme spatřili překrásné jezero a výhled na pohoří Torres del Paine. Všichni nám tvrdili, že stojí za to tam jít a rozhodně měli pravdu. I my jsme se snažili podporovat ty, kteří šli nahoru, aby to nevzdávali, protože když už jste v Torres del Paine, neměli byste si to nejlepší nechat ujít. Je to odměna za tu dřinu, kterou jsme pár dní předtím podstupovali.

V euforii jsme se vrátili zpět do kempu. Pobalili zbytek věcí a vydali ses do hotelu Las Torres, kde jsme se svezli shuttle do zastávky Laguna Amarga za 2.800 CLP (cca 105 CZK). A odtud jsme se vydali zpět to Puerto Natales.

A ještě jedna malá zajímavost. Za těch 5 dní každý z nás nachodil více jak 136.000 kroků. 😉

Tento příspěvek je také k dispozici v jazyce: English

Martina

Bookworm, great cook, food lover, big traveller and female.

11 Komentářů

• Roman

Ahoj Marti a Pavle,
    koukám na fotky už asi po pátý. Ty barvy a panoramata, nerad, ale závidím a těším se na další vaše putování a zážitky.
    Opatrujte se,
    Ahoj Roman

18/03/2015 at 17:49

Romane,

díky moc. Ty jsi náš takový největší fanoušek po rodině a moc si toho vážíme.

Ty hory a ta příroda, to se prostě nedá popsat. Fakt nádhera.

Zdravíme a přejem krásný dník.

Marťa a Pája 🙂

18/03/2015 at 19:48
  • Ludvík

Ahojte!
    Hezky jsme si s vámi zavzpomínali, celý trek je naprosto nezapomenutelný zážitek!
    My šli celé kolečko a na věže jsme si dle rad ostatních přivstali na východ sluníčka – byl to masakr,ale stál za to 🙂
    Užívejte, škoda, že jste v Patagonii pobyli tak krátce, hned bychom se tam vrátili 🙂
    L+T

19/03/2015 at 12:42

Ahojte,
      diky za komentar. Torres byl moc fajn. Jsme radi, ze jsme nesli cele kolecko, protoze by to byl zbytecny masakr. Radeji jsme sli W vic dni a poradne si ho uzili s batohy i bez batohu. V Patagonii jsme stravili celkem cca 10 dni coz nam neprijde zas az tak malo. Byli jsme celkem na 4 mistech. Holt nemuzeme byt vsude a dlouho, takhle bychom se nikam nedostali 😉 Ted se posuneme do Peru a pres Mexiko do USA, kde uvidime spoustu prirodnich kras a ted nemyslim Aljasku 😉
      Mejte se fajn
      P a M

19/03/2015 at 14:24
  • Lop

Ahojte,
    Ty fotky jsou krasne! Hned bych tam vyrazil taky 🙂 Co mi ale neni jasne Pavle, jaktoze mas vic kroku nez Marta, ale kratsi uslou vzdalenost? To jen tak pohopsavas ci co? 😉
    Lop

19/03/2015 at 21:48

Cau Lope 😉
      diky, ver mi ze ve skutecnosti to bylo jeste lepsi! Mrkni jeste na dalsi perlu Patagonie, Perito Moreno a pak i na vodopady Iguazu 😉 Co se tyce kroku tak to je jednoduche. Nevime proc, ale ja fakt delam vic kroku nez Marta. Pred Torresem jsme museli zkorigovat delku kroku no a po tom treku se vsechno rozjelo, protoze Marta tam asi kvuli obtiznosti terenu zacala delat taky kratsi kroky. Jen pro zajimavost kazdy z nas udelal behem tech 5 dnu v tom parku pres 130 000 kroku! V Praze bychom k tomu potrebovali cca 18 dni…
      Mej se a pozdravuj Janu!
      Pavel a Marta

20/03/2015 at 00:32
  • MK701

Nazdárek Vy dva, psal jsem na GMail, snad to dojde. Jinak Vám přeju, aby všechno šlo podle plánu. Myslím, že se k Vám dostala i novina, že Andrejka porodila holčičku. Ale to už před měsícem. Pokračujte do cíle a užívejte si. Na nic nezapomeňte, všechno si zapamatujte.
    m

05/08/2015 at 10:24

Ahojda,

moc moc děkujeme. Jsme plně informovaní ze všech stran. E-mail samozřejmě dorazil, už jsme ti i písli.

A pamatujeme si, že nemáme zapomenout, tak snad nezapomenem, a kdyby jo, tak si to prostě nepamatujem. 🙂

M a P 🙂

17/08/2015 at 15:41
  • Patrik

Ahojte
    Chci se zeptat, pokud mám svůj vlastní stan, je nutné si dopředu zamluvit místo pro tento stan v každém kempu? Něco takového jsem četl na anglicky mluvících serverech, ale zdálo se mi to divné.
    Díky, Patrik.

17/01/2018 at 22:08

Ahoj Patriku,

za nás to určitě nutné nebylo a to jsme byli v Torresu v podstatě v hlavní sezoně.

Zamlouvat stan si pouze museli lidi, kteří právě vlastní stan neměli, protože jejich kapacita stanů byla poměrně dost omezená.

Ale věci se klidně mohly změnit. Za nás doporučíme se obrátit na někoho na Facebooku. Zkus jít do skupiny Backpacking South America a vznést dotaz tam – dostaneš na 100 % aktuální odpověď.

Omlouváme se, že jsme ti příliš nepomohli. Ale přeci jen jsou to již 3 roky, co jsme v Chile byli a neradi bychom ti poradili špatně.

Kdyby si zjistil, že je opravdu nutné ta místa dopředu rezervovat i pro vlastní stan, budeme moc rádi, když nám dáš vědět a tuto informaci do blogu doplníme, aby byl více aktuální a mohl vyhovět potřebám dalších cestovatelů.

Krásné cestování a užij si trek.

Martina a Pavel

21/01/2018 at 20:56
      • Patrik

Zdravím Pavle
        V Torres je potřeba dopředu objednat a zaplatit místo i pro vlastní stan. Bez toho nás tam nepustili. Platí to pro O-trek. Tak jsme šli jenom W-trek, co se dalo dělat.
        Tady je nějaký odkaz v angličtině.
        traveloutlandish.com/blog/book-campsites-camping-torres-del-paine/
        Měj se fajn, Patrik.

03/04/2018 at 20:45
VLOŽIT KOMENTÁŘ

Tato stránka používá cookies, aby se zajistilo co možná nejsnadnější použití. Pokud budete nadále prohlížet tento web tak předpokládám, že s použitím cookies souhlasíte.