Angkor Vat

Angkor Vat a Siem Reap - brána do říše Khmérů

Co by to bylo za cestu kolem světa, kdybychom nenavštívili legendární Angkor Vat. Ten jsme si zkrátka nemohli nechat ujít. Proto jsme se z Battambangu vydali tou nejlevnější cestou, autobusem za 4,50 USD/osoba (cca 107 CZK), do městečka Siem Reap, který je vstupní branou na Angkor Vat. Lze jet i lodí, ale cena je vyšší a není to vhodné v každou roční dobu.

Ubytování v Siem Reap a tuk tuk na Angkor Vat

Siem Reap nás docela překvapil, podařilo se nám najít si hotýlek v klidné části města s dostupností různých místních stánků s levným jídlem. Zaplatili jsme 6 USD/noc (cca 143 CZK) bez klimatizace, ale s vlastní koupelnou a teplou vodou. Díky naší kamarádce Radce jsme sehnali i velmi brzy řidiče tuk-tuku, který nás 2 dny vozil po areálu Angkor Den - řidič tuk tuku Angkor VatVat. Za 2 dny chtěl po krátkém smlouvání 25 USD (cca 597 CZK). Byli jsme s ním spokojení, jeho jméno je Den: +855 (0) 979655335, případně se můžete obrátit na Pi: +855 (0) 93408550, jsou to příbuzní a jezdí za stejné ceny. Kdo chce ušetřit, může si ve městě zapůjčit kolo a projíždět areálem na kole. My si to nedovedeme představit. Hodně jsme se tam nachodili a představa, že bychom se mezi chrámy ještě přesouvali na kolech, nás vysilovala. Bylo nám řečeno, že tam turisty na motorce nepustí. Je pravda, že první den jsme žádné neviděli, ale druhý den jsme jeden pár potkali a jeli z druhé strany, než všichni ostatní, takže to asi jde, když štěstí dá. 🙂

Starodávné město Angkor

Na Angkor Vat vyjíždíme brzy ráno, cestou si za 1 USD (cca 25 CZK) dáváme u místního stánku nudle se zeleninou a vejcem. Zanedlouho se dostáváme ke vstupu. Kupujeme si 3denní vstupenku za 40 USD/osoba (cca 954 CZK), protože se vyplatí i pro dvoudenní návštěvu. Po uhrazení si nás vyfotí a vytisknou nám vstupenku i s naší fotkou. Zajímavé, s tímhle jsme se ještě nikde nesetkali. Dobrodružství může začít. Chystáme se navštívit první z chrámů v Angkoru.

Angkor Vat – největší náboženský komplex na světě

Angkor VatAngkor Vat je nejznámější ze všech chrámů z celého Angkoru. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších památek Jihovýchodní Asie a khmérské říše vůbec. Je to největší a zároveň nejzachovalejší chrám celého komplexu. Jeho výměra je okolo 1 km², proto je také považován za nejrozsáhlejší náboženský komplex na světě. Angkor Vat se stal i důležitým symbolem Kambodži, je vyobrazený i na jejich státní vlajce. Chrám je dodnes významným náboženským centrem, původně byl hinduistický, později se stal chrámem buddhistickým. Už na první pohled působí chrám velkolepě. Chrám Angkor Vat se stal pýchou khmerského stavebního stylu. Celý areál je obklopen vodou, areál je postaven do vyobrazení čtverce. Okolo obrovských a mohutných chrámů se nachází překrásný park. Veškeré detaily chrámu jsou překrásné a provedou každého návštěvníka bohatou historií. V pozadí ale nezůstává ani další z chrámů.

Angkor Thom – poslední hlavní město říše Khmérů

Několik minut jízdy od Angkor Vat se nachází překrásná brána s do městského komplexu Angkor Thom. Za nejatraktivnější chrám v Angkor Thom se dá považovat bezpochyby Bayon. Je to kamenný chrám ozdobený ze čtyř stran obřími tvářemi. Tváře jsou dech beroucí a skutečně obrovské a působí dojmem, že vás jejich oči sledují. Milujeme tyhle mystické stavby. V chrámu se ale samozřejmě nachází i další bohatá výzdoba vázaná především na příběhy, které se v té době odehrávaly. Nejvyšší prostřední věže byly postaveny ve tvaru kruhu, což nebylo v té době Bayontak běžné, dokonce se to považovalo za inovaci v khmérské architektuře.

Vedle chrámu Bayon se nachází další chrám Baphoun. Cesta vede příjemným parčíkem, kde se dají fotit opice, ty se zde vyskytují téměř všude. Baphoun je třístupňová chrámová hora architektonicky reprezentující horu Meru, která je v hinduismu považována za posvátnou, protože je to hora bohů. Tento chrám byl postaven na počest boha Šivy. V 15. století byl chrám přeměněný na buddhistický. Chrám se kvůli minulosti musel hodně restaurovat, dnešní podoba je skutečně překrásná.

Cestou z Bayonu jsme prošli okolo malé svatyně Phimeanakas. Zanedlouho jsme měli možnost prohlédnout si i tak zvané Sloní terasu (Terrace of the Elephants) a Terasu malomocného krále (Terrace of the Leper King). Při odjezdu z města Angkor Thom jsme se ještě kochali výhledem na věže Prasat Suor Prat, které se zde nachází.

Ta Keo – první chrámová hora postavená Khméry celá z pískovce

Mezi Bránou vítězství Angkor Thomu a Východním Baray (East Baray) se nachází chrám Ta Keo. Jedná se o chrámovou horu, která byla pravděpodobně Khméry jako první postavená pouze z pískovce. Svatyně dominuje pěti chrámovými věžemi, které jsou uspořádány jako pětka na kostce. Chrám je zdoben mnoha překrásnými sochami, které jsou vyryté přímo do pískovce.

Ta PhromTa Phrom – chrám z filmu Tomb Raider

Ta Phrom je jedno z nejkouzelnějších míst v Angkoru. Díky svému umístění a kombinaci trosek, stromů prorůstajících chrámy a džungli okolo je to jedno z nejvíc půvabných a fotogenických míst, které jsme při našem putování v legendárním Angkor Vatu našli. Je to až k neuvěření, jak chrámy vydrželi po celá dlouhá léta držet obrovské a mohutné stromy. Člověk je zde schopen strávit několik minut a ta krása, která se mu skýtá před očima, jej prostě neomrzí. Možná i proto si jej režiséři vybrali pro natáčení scén do filmu Tomb Raider.

Tyto chrámy jsme navštívili 1. den: Angkor Vat, Angkor Thom (Bayon, Baphoun, Terrace of the Elephants, Terrace of the Leper King, Phimeanakas), Prasat Suor Prat, Ta Keo, Ta Phrom.

Preah Khan – důležité centrum v Angkoru

Preah Khan byl postavený ve 12.století na počest krále. Jednalo se o velmi významné centrum, kde žilo více než 100.000 úředníků a služebníků. Design chrámu je rovný. Nachází se zde mnoho chodeb, přičemž na jedné straně jsou kamenné vchody vyšší než na té druhé. Takto byly postavené pro krále a jeho větší pohodlí. Chrám Preah Khan Preah Khannebyl dlouho obnovený a v tom spočívá i jeho kouzlo. Několik stromů a místní vegetace se rozrostla skrze ruiny a vytvořila krásu, na kterou je radost pohledět.

Neak Pean – antická nemocnice pro vnitřní rovnováhu

Neak Pean je jeden z menších chrámů v Angkoru, ale přesto nezaostává. Když jsme se k němu chtěli dostat, museli jsme nejdříve projít dlouhou cestičkou, kterou obklopovalo malé jezero. Zanedlouho jsme se ocitli u chrámu, který byl původně navržený ke zdravotním účelům. Dříve se totiž věřilo, že koupání v bazéncích přináší rovnováhu a uzdravuje tělo. Čtyři bazény, které se nacházejí okolo chrámu, reprezentují hinduistické živly: vodu, zemi, oheň a vzduch.

Ta Som – chrám s bayonskými tvářemi a posvátným fíkem

Nejimpozantnější jsou u chrámu Ta Som gopury. Jedná se o monumentální věže, které zároveň slouží i jako vstupy Ta Somdo chrámů. Hlavní gopura chrámu Ta Som se může pyšnit čtyřmi hlavami postavenými ve stylu Bayon. Východní gopura stojí ale také za zmínku, neboť je obrostlá posvátným fíkem a je velmi fotogenická.

East Mebon – svatyně postavená na umělém ostrově

Chrám East Mebon byl zasvěcený hinduistickému bohovi Shiva. Chrám má dvě přehradní věže a tři patra. Khmérové při stavbě použili pískovec, cihly, laterit a štuk. Postaven byl na umělém ostrově, v současné době je ale vodní reservoár bohužel vyschlý.

Pre Rup – chrám s překrásným výhledem na okolí a buvoli

Ačkoliv Pre Rup může na první pohled působit podobně jako East Mebon, jsou zde odlišnosti. Jedná se především o zdobení chrámu, ale také jeho velikost. My jsme se nakonec rozhodli vydat až nahoru, byl to trochu výšlap, ale naskytl se nám odtud překrásný výhled do okolí plného zeleně. A měli jsme štěstí, že se v bazénku u chrámu koupali Pre Rupbuvoli.

Banteay Kdei – citadela komnat

Banteay Kdei je další z chrámů postavený v bayonském stylu. Působí trochu mysticky, dost možná je to dáno tím, že je z větší části již v dezolátnějším stavu a ruiny jsou zarostlé místní vegetací a kolem chrámu se pnou velké stromy. V areálu chrámu se nachází také mnoho soch zvířat a na zdech lze obdivovat fresky tančících apsár.

Tyto chrámy jsme navštívili 2. den: Preah Khan, Neak Pean, Ta Som, East Mebon, Pre Rup, Banteay Kdei.

V případě chrámů v Angkoru je zbytečné mluvit, důležité je nasát tu atmosféru a to lze pouze návštěvou tohoto historického tajuplného místa nebo prohlédnutím si fotek. My jsme zde strávili 2 celé dlouhé dny a nemohli jsme se tou krásou nabažit. Odnesli jsme si odtud mnoho zážitků a byli připraveni opustit Kambodžu a vydat se do naší další destinace, do Thajska a jeho hlavního města Bangkok.

Tento příspěvek je také k dispozici v jazyce: English

Martina

Bookworm, great cook, food lover, big traveller and female.

VLOŽIT KOMENTÁŘ

Tato stránka používá cookies, aby se zajistilo co možná nejsnadnější použití. Pokud budete nadále prohlížet tento web tak předpokládám, že s použitím cookies souhlasíte.